1 października – dzień kawy!

Czy kawa jest zdrowa, ile ma kalorii i jaką kawę wybrać?

 

Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez filiżanki kawy. Już sam zapach świeżo zmielonych ziaren działa na nas pobudzająco. Pytanie – czy musimy z niej rezygnować na diecie?

 

Zacznijmy od kalorii!

Ciekawostka: w 100g kawy zawarte jest 0.5 kalorii, co pozwala nam stwierdzić, że kawa jest niskokaloryczna. Oczywiście jeśli wzbogacimy ją o mleko, śmietankę, cukier czy inne posypki lub syropy smakowe to kaloryczność jej rośnie i to w dość szybkim tempie.
Na przykład:
– Capuucino ma 90 kalorii
– Latte około 55 kcal
– Mała czarna z dwiema łyżeczkami cukru około 44 kcal.
Jak widać tutaj kaloryczność zmieniła się bardzo znacząco. Warto w takim przypadku doliczyć kawę do swojego zapotrzebowania kalorycznego i nie martwić się dodatkowymi kaloriami.

 

Plusy dla kawoszy

Kofeina pobudza co poprawia samopoczucie i pamięć krótkotrwałą, wspomaga perystaltykę jelit oraz trawienie. W kawie zawartych jest około 7000 różnych związków, w tym flawonoidów. Jest również świetnym antyoksydantem, zawiera kwas chlorogenowy – związek ten neutralizuje wolne rodniki, które powstają między innymi podczas intensywnego treningu. Zmniejsza on wchłanianie glukozy.
Kawa zawiera również polifenole, które przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej, wspomagają zapobieganiu miażdżycy oraz wykazują działanie przeciwzapalne.

 

Minusy picia kawy

Spożywanie kawy w nadmiernych ilościach, przyczynia się do odwodnienia komórek, kawa również ogranicza wchłanianie żelaza i białka; wypłukuje potas, wapń i magnez z organizmu, co wpływa negatywnie na układ krążenia. Kawa przyczynia się do zwiększenia poziomu cholesterolu we krwi oraz podrażnia przewód pokarmowy.
Dla jednych jest do plus dla innych duży minus ale kawa podwyższa ciśnienie krwi, co może być niebezpieczne dla osób narażonych na długotrwały stres.

 

W jakich ilościach i jaką kawę najlepiej wybrać?

Zalecana dawka kawy dla zdrowego człowieka to 1-2 filiżanki dziennie.
Jeśli jest to kawa czarna niesłodzona, to nie musimy jej uwzględniać w swoim jadłospisie. Jeśli jednak chcemy napić się kawy białej to lepiej od śmietanki wybrać niskotłuszczowe mleko, które dodatkowo dostarczy nam wapń i zniweluje jej kwaskowy posmak.
Zamiast dodać do kawy cukier zdecyduj się lepiej na miód i słodkie przyprawy takie jak cynamon czy kardamon, które mają właściwości odchudzające. Dodatkowo wzbogacą one kawę o piękny aromat.
Oczywiście idealne do kawy będą również mleka roślinne. Jeśli cierpisz na nietolerancję laktozy i alergię na kazeinę. Idealne sprawdzi się mleko roślinne sojowe, migdałowe, owsiane, kokosowe lub ryżowe.

 

Bulletproof coffee

Wiesz, że świetnym i przede wszystkim super zdrowym dodatkiem do czarnej kawy jest prawdziwe masło. Dodane oczywiście nie do gorącej kawy, lecz lekko ostudzonej, by nie zabić znajdującej się w maśle lizyny – aminokwasu niezbędnego do odbudowy tkanek.  Dodatkowo masło to źródło witamin A,D,E i K, a dodatkowo ma działanie przeciwnowotworowe i przeciwwirusowe.

Kuloodporna kawa – w jej dosłownym tłumaczeniu, podbiła najpierw Amerykę, a jej korzenie wywodzą się z Tybetu, gdzie z masłem pija się herbatę. Dave Asprey – amerykański bloger będąc na wycieczce w Tybecie i popijając herbatę z masłem z mleka jaków, postanowił przerzucić tę tubylczą rutynę na grunt amerykański. Kawa podbiła serce całego kontynentu. Pobudza i dodaje energii o poranku, rozjaśnia umysł i poprawia koncentrację, a przede wszystkim wspomaga odchudzanie!

Jak to się dzieje? To proste jak rekomenduje Dave. Kawa dzięki zawartości kofeiny, która pobudza trawienie w połączeniu z tłustym masłem daje poczucie sytości i hamuje łaknienie, a co najważniejsze wcale nie obciąża żołądka o poranku.

 

 

Jaką kawę najlepiej wybrać?

Najbardziej wartościową kawą będzie ta przygotowana z zielonych ziaren kawowca. Regularne spożywanie zielonej kawy przyspiesza utratę tkanki tłuszczowej.

 

Fakty i Mity na temat kawy

– “ Kawa szkodzi nerkom”- jak pokazują badania wręcz przeciwnie. Kawa zmniejsza prawdopodobieństwo zgonu w przypadku osób chorych na przewlekłą chorobę nerek, aż o 25%.
– “ Kawa szkodzi wątrobie”- kolejny mit. Kawa jest zalecana w przypadku osób chorych na wątrobę. Ma działania przeciwzapalne, wspomaga regenerację tego narządu oraz chroni komórki przed szkodliwym działaniem.
– “Kawa odwadnia” – nie zauważono podczas przeprowadzanego badań, żeby powstały różnice w moczu u osób spożywających kawę. A więc czy kawa odwadnia? NIE, ale jej nadmiar wypłukuje składniki mineralne z organizmu.
– “Kawa na czczo nie szkodzi”- nie ma jednoznacznych badań na ten temat. Zalecane jest jednak, by kawę spożywać w czasie przerwy na drugie śniadanie. Jest to szczególnie ważne dla osób z tendencją do powstawania wrzodów żołądka.

– “Kawa pobudza, ale na krótko”- mit, nie zaleca się spożywania kawy w późnych godzinach, bo może zaburzyć nasz sen. Jej działanie może być odczuwalne nawet do 6 godzin.

-„Kawa powoduje cellulit” – sama kawa nie powoduje powstawania cellulitu, ale utrudnia jego zwalczanie, szczególnie jeśli pijemy kawę z mlekiem.

 

To lepiej zrezygnować z tej kawy czy nie?

Jeśli lubisz smak kawy to nie musisz z niej rezygnować. Pamiętaj tylko o zachowaniu umiaru oraz odpowiednim doborze dodatków. Jeśli pijesz kawę z mlekiem lub słodzisz, dolicz ją do swojego zapotrzebowania energetycznego w ciągu dnia na pewno nie zaburzy to wtedy efektów, które chcemy uzyskać lub już zostały przez nas wypracowane. Jeśli się odważysz, wypróbuj kawę z masłem, a może zakochasz się w niej na dobre!

 

Przepis na pomysłową pyszną kawę z cynamonem, anyżem i wanilią

Składniki:
– wanilia, cynamon, anyż
– kawa w ziarnach, młynek, zaparzasz
– mleko
Wykonanie:
– Cynamon, wanilię i anyż rozkrusz lub pokrój na mniejsze części i włóż do młynka razem z ziarnami kawy.
– Zmiel wszystko drobno
– Zaparz najlepiej w ekspresie lub kawiarce
– Pij najlepiej czystą czarną lub z masłem, a jeśli musisz dodaj spienione mleko.