Czy słodkości mogą być zdrowe?

Kto z nas nie zna takiej sytuacji, kiedy przechodzimy na dietę i rezygnujemy z wielu ulubionych produktów i dań?

Często przechodzimy koło cukierni i nie możemy się powstrzymać od wejścia i zakupienia chociaż jednego małego ciasteczka. Najgorzej jak nie umiemy się powstrzymać i na jednej słodkości się nie kończy. Czy na diecie musimy rezygnować ze wszystkich dobrodziejstw, które zostały wymyślone przez świat.

 

Słodko nie znaczy niezdrowo

Wiadomo, że jeśli chodzi o słodkości, które czekają na nas na sklepowych półkach, to często ich skład nie jest do końca zadowalający. Zdarzają się produkty lepsze i gorsze, jeśli stosujemy je w małych ilościach nie powinny zaburzyć nam  diety. Najlepsze dla nas będzie, jeśli sami w domowych warunkach, przygotujemy słodkie desery i wliczymy je w nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne.

 

Jakie produkty będą odpowiednie?

Wyrabiając domowe fit słodkości warto zwrócić uwagę na produkty z których będziemy je robić.

 

Mąka

Zamiast wybierać mąkę pszenną warto sięgnąć po mąkę o wiele mniej przetworzoną, która bogata jest w błonnik, węglowodany złożone, witaminy i składniki mineralne. Świetnie sprawdzi się mąka pełnoziarnista, gryczana, mąka kasztanowa czy żytnia.

 

Tłuszcze

Tłuszcze wypływają na puszystość i konsystencję naszych wypieków. To od nich zależy czy ciasto będzie puszyste czy też kruche, wilgotne czy suche. Najważniejsze przy wyborze tłuszczy jest czytanie etykiet. Zwróć uwagę na informację o zawartości “częściowo uwodornionych/ częściowo utwardzonych olejów roślinnych. Właśnie taka informacja zawarta na etykiecie mówi nam o zawartości szkodliwych tłuszczy trans w produkcie, które powstają poprzez przemysłowe, częściowe uwodornienie, czyli utwardzania olejów roślinnych. Co się zatem sprawdzi? Dobre będą: olej kokosowy, olej rzepakowy czy masło. Aby zmniejszyć ilośc tłuszczu możesz częściowo go zastąpić produktami, które również świetnie sprawdzą się by wypiek był wilgotny i puszysty są to: mus jabłkowy, puree z awokado, jogurt naturalny czy powidła owocowe bez cukru.

 

Cukry i słodziki

W większości przepisów znajdziemy cukier ale oczywiście mamy pełno możliwości wymiany go na inne słodzidła.
-Stewia- to roślina pochodząca z Ameryki Południowej, która jest słodsza od cukru..
-Ksylitol- cukier pozyskiwany z kory brzozy. W słodkości jest porównywalny do zwykłego cukru.
-Erytrytol- polecany dla diabetyków

Więcej na ten temat w naszym wpisie “Cukier i jego zamienniki”.

 

Jaja

Przy wyborze jaj powinniśmy się kierować ich oznakowaniem. Każde jajko powinno mieć specjalne oznaczenie, gdzie pierwsza liczba oznacza jak były chowane.

  1. Jaja klasy „0” to jajka pochodzące z chowu ekologicznego, gdzie kury hodowane są w tradycyjnych gospodarstwach, karmione karmą pochodzącą z ekologicznych upraw. Kupując takie jajka można mieć pewność, że kura, która je zniosła nie dostała antybiotyków ani innych leków.
  2. Jajka klasy „1” pochodzą od kur z wolnego wybiegu. Kura ta jednak nie była karmiona paszą ekologiczną, ale mogła poruszać się swobodnie po gospodarstwie tak jak kura z chowu ekologicznego.
  3. Jaja klasy „2” pochodzą z tzw. chowu ściółkowego, gdzie kury przebywają w dużych zamkniętych kurnikach bez kontaktu ze światem zewnętrznym. Kury są zamknięte, ale posiadają stały dostęp do wody oraz paszy.
  4. Jaja klasy „3” to jajka, które pochodzą z chowu klatkowego, najmniej przyjaznego kurom, ponieważ przez całe życie przebywają w klatkach, gdzie otrzymują pożywienie.

Nabiał

Często wybierany do ciast typu sernik czy jogurtowe. Najważniejsze to zwrócenie uwagi na świeżość tych produktów.

 

Owoce i warzywa

Są często nieodzownym elementem pysznego ciasta, pełnią rolę dekoracyjną – borówki, truskawki, maliny, jak i uzupełniają smak często kwaśnym akcentem jak w przypadku rabarbaru. Niekiedy głównym bohaterem ciasta jest dany owoc lub warzywo, a czasem rośliny strączkowe np. szarlotka, piernik pomidorowy lub marchewkowy czy brownie z czerwonej fasoli.

Pamiętaj, że aby nasze wypieki były pyszne muszą być wykonane ze świeżych i dojrzałych produktów. Wybieraj najlepiej te z ekologicznych upraw bez chemicznych oprysków.

 

Wypiekanie słodkości  dla większości osób sprawia bardzo dużo frajdy. Pamiętaj, że nie musisz rezygnować z fit słodkości kiedy wliczasz je do swojego zapotrzebowania kalorycznego jako jeden z posiłków. Dodaj do niego świeży cold press lub pyszny jogurt, a na pewno nasycisz się do pełna.

 

Jeśli szukasz sprawdzonych przepisów zapraszamy do naszych bestsellerów:
1. Leśny mech
2. Borwnie z czerwonej fasoli
3. Szarlotka na żytnim spodzie