Dieta ketogeniczna- Keto

Każdy z nas kojarzy piramidę zdrowego odżywiania ze szkoły. Fundamentem, czyli najważniejszymi składnikami niezbędnymi do prawidłowego funkcjonowania organizmu są pełnoziarniste węglowodany. Następny poziom to warzywa i owoce, później wysokiej jakości białko i na samej górze znajdują się tłuszcze, jako składnik potrzebny ale nie podstawowy. W diecie ketogenicznej piramida wygląda zdecydowanie inaczej. Niemalże staje na głowie. Tłuszcze grają tutaj główne skrzypce, a węglowodany są w zasadzie całkowicie wykluczone z jadłospisu. Czy to jest zdrowe?

 

Czym jest stan ketozy?

Mówimy o stanie ketozy kiedy nasz organizm zaczyna czerpać energię z tłuszczy, a nie z cukru (glukozy).

 

Ale jak można jeść tłuszcze, czuć się zdrowo i chudnąć?

Wiele badań pokazuje że energia czerpana z tłuszczy jest dla naszego organizmu zdrowa i pomaga w spalaniu zbędnej tkanki tłuszczowej.
Dzięki ketozie i spalaniu tłuszczy usprawniamy pracę wielu narządów takich jak serce, nerki. Obniżamy również ciśnienie tętnicze krwi oraz zmniejszamy poziom cukru i cholesterolu, co zapobiega zawałom serca, udarom i miażdżycy tętnic.

 

Czy dieta keto to nowy trend, a może znamy ją od dawna ?

W dawnych czasach kiedy pokarm był zdobywany przez człowieka, a nie czekał spokojnie na sklepowej półce, ludzki organizm często wchodził w stan ketozy. Produkty które spożywał pochodziły z tego co udało mu się upolować lub zebrać. Czasem zajmowało to bardzo dużo czasu. Dodatkowo często jadł nieregularnie, co powodowało, że stan ketozy był częstym zjawiskiem.
Dlatego zaleca się tą dietę stosować zmiennie do już dobrze nam znanego sposobu odżywiania, czyli standardowej diety.

 

Dlaczego powstała taka dieta?

Dieta nisko-węglowodanowa zalecana jest dla pacjentów, cierpiących na epilepsję. Jak wskazują badania, odpowiednie żywienie może pomóc wyciszyć nieprzyjemne dolegliwości padaczki.
Dieta ketogeniczna obniża poziom cukru we krwi i obniża poziom insuliny, co powoduje “głodowanie” komórek rakowych (oczywiście nie wszystkich), pomaga również zminimalizować występowanie migren.
Stosowana również po niewielkich modyfikacjach w leczeniu i kontrolowaniu cukrzycy. Prowadzone badania wskazują także na korzystny wpływ diety przy leczeniu choroby Alzheimera, Parkinsona, autyzmu, stwardnienia zanikowego bocznego, nowotworów mózgu, bólów głowy oraz zaburzeń snu.

 

Plusy ketozy w organizmie

  1. Spadek masy ciała- w stanie ketozy organizm czerpie energię z tłuszczy co wspomaga dodatkowo spalanie tkanki tłuszczowej, dzięki czemu usprawnia się praca wielu organów takich jak serce czy nerki.
  2. Obniża się ciśnienie tętnicze krwi
  3. Następuje zmniejszenie poziomu cukru we krwi- w diecie keto przez to, że organizm czerpie energię z tłuszczy, a nie węglowodanów, czyli cukrów, łatwiej jest zachować odpowiedni poziom glukozy. Jednak nie zaleca się tej diety dla diabetyków, ponieważ u cukrzyków może doprowadzić do niebezpiecznej dla życia kwasicy ketonowej.
  4. Zmniejszenie apetytu- nie do  ońca wiadomo dlaczego na diecie ketogenicznej pacjenci uważają że odczuwają mniejszy głód oraz mniejszą ochotę do słodkości.

Minusy diety ektogenicznej: 

  1. Nieświeży oddech- spowodowany jest nadmiarem acetonu w wydychanym powietrzu. Po zmianie diety znika ten problem.
  2. Obniżenie kondycji- najczęściej zauważa się to na początku przechodzenia na dietę. Tak zwana “grypa ketogeniczna” kiedy mózg przestaje dostawać glukozę jako paliwo, co powoduje ospałość i brak energii. Po “przechorowaniu” objawów osoby korzystające z tej diety zgłaszają lepszą pracę mózgu niż przed rozpoczęciem diety.
  3. Mogą wystąpić zaparcia i biegunki- wywołuje je zmiana nawyków żywieniowych. Należy pamiętać, że przy produktach o małej ilości węglowodanów, należy wybierać takie które zawierają błonnik pokarmowy co pomoże przy zaparciach. Na przykład siemię lniane, awokado, migdały, kalafior
  4. Możliwe wystąpienie bezsenności- oczywiście występuje tylko na początku przejścia na dietę. Ustępuje po paru dniach.

Dieta przez jednych wychwalana przez innych krytykowana

Jak każda dieta również ta, posiada swoich zwolenników jak i przeciwników.
Jako dieta odchudzająca wciąż jest niechętnie polecana przez specjalistów, przez swoją specyfikację. Wywołuje ogromne zmiany biochemiczne, zmienia dostarczane paliwo mózgowi i reszcie ciała do spalania. Dlatego nie powinno się przechodzić na tą dietę bez wcześniejszej konsultacji z dietetykiem.
Bardzo ważne jest by w diecie ketogenicznej dostarczać odpowiednią ilość wody. Woda jest ważna w każdej diecie. Zapobiega nadmiernemu zakwaszeniu organizmu i kamicy nerek, jest bardzo pomocne w wypróżnianiu się.
Dużo zdrowszym dla organizmu będzie delikatne zmienianie diety. Proces ten jest dłuższy ale pomoże zmniejszyć wystąpienie objawów przechodzenia w stan ketozy. Zaleca się ograniczanie węglowodanów stopniowo, przejście na dietę low carb i z tej diety dopiero na dietę ketogeniczną. Obie diety są dostępne w naszej ofercie.

 

Główne zasady diety keto

Główną zasadą diety ketogenicznej jest zwiększenie udziału tłuszczy w diecie, ograniczenie węglowodanów i jednoczesnym umiarkowanym spożyciu białka.
Dopuszczalną ilością węglowodanów w tej diecie jest 10% zapotrzebowania w ciągu dnia. Oczywiście węglowodany te pochodzą z warzyw.

 

Must have diety keto

– produkty mięsne takie jak- wołowina, wieprzowina, drób (np. kaczka)
– ryby i owoce morza-  makrela, łosoś, sardynki i wszystkie owoce morza
– jaja
– naturalne tłuszcze- masło, oliwa z oliwek, olej kokosowy
– nabiał- śmietana, jogurt, pełnotłuste mleko
– orzechy na przykład: pekan, włoskie, pini, migdały, brazylijskie, makadamia, laskowe, pestki dyni i słonecznika
– warzywa nisko węglowodanowe takie jak: szpinak, brokuł, kalafior, jarmuż, szparagi, bakłażan, oliwki, cukinia, ogórek, pieczarki, awokado, brukselka
– owoce nisko węglowodanowe takie jak: truskawki, porzeczka, borówki, jagody, maliny

 

 

Dieta keto w healthy food catering


W naszym cateringu dieta keto występuje w dwóch wersjach 3 posiłki (śniadanie, obiad, kolacja) oraz 4 posiłki (śniadanie, II śniadanie, obiad, kolacja). W kaloryczności od 1200-3500. Zachęcamy do zapoznania się z naszym menu.

 

Przykładowe menu:

DZIEŃ 1
Śniadanie:
Wiosenna fritata ze szpinakiem i serem typu feta z mini sałatką winegret

ll Śniadanie

Sałatka COBB

Obiad

Dorsz pieczony w sosie ze szpinakiem

Kolacja

Pieczona kaczka z puree z kalafiora sosem żurawinowym i grillowanym oscypkiem

 

DZIEŃ 2

Śniadanie:

Śniadanie mistrzów czyli jajka sadzone z frankfurtkami i mini sałatką winegret

ll Śniadanie

Chili con carne

Obiad

Kurczak w sosie azjatyckim z pieczarką, bakłażanem i cukinią podane z makaronem z marchewki

Kolacja

Fasolka szparagowa w oliwie ziołowej podana z pieczonym dorszem i pomidorami oraz prażonym słonecznikiem