Podstawowe zasady zdrowego odżywiania

Jak czacząć dbać o siebie, kiedy w internecie tyle różnych informacji?!

W czasach internetu jesteśmy w stanie na własną rękę znaleźć na każdy temat niezbędne informacje.  Wystarczy wpisać odpowiednie pytanie, a dostaniemy całą masę odpowiedzi. Ale którym wierzyć?  Dowiedz się jak uniknąć pułapki  i wdrożyć do swojego życia podstawowe zasady zdrowego odżywiania.
 

Konsultować się z dietetykiem, czy zacząć dietę na własną rękę?

Pamiętajmy, że dieta to nie rozpisany plan, którego się trzymamy.  Na diecie jesteśmy wszyscy cały czas. Posiłki, które spożywamy w ciągu dnia to nasz indywidualny styl żywienia. Jeśli potrzebujesz zrzucić zbędne kilogramy lub zaobserwowałeś u siebie niepokojące dolegliwości ze strony układu pokarmowego, skonsultuj się z dietetykiem lub lekarzem. Pamiętaj, że dużo więcej czasu zajmie Ci odwracanie skutków złej diety, niż skonsultowanie się ze specjalistą. Jeśli jednak chcesz polepszyć jakość swoich posiłków i zacząć zdrowe odżywianie na własną rękę, to w tym artykule znajdziesz potrzebne wskazówki – jak zacząć. 

Oto kilka zasad zdrowej diety.

  1. Najważniejsza jest jakość produktów – jeśli zaczniemy zwracać uwagę na jakość i pochodzenie produktu podświadomie zaczniemy sięgać po większą ilość warzyw i owoców, niż przetworzonych przekąsek.
  2. Komponuj kolorowe dania – pamiętaj, że posiłek musi również dobrze wyglądać. Zwracaj uwagę na smak, wygląd oraz zapach potraw, by w pełni odczuwać skutki zdrowej diety. 
  3. Jedz mniejsze porcje, a częściej – jeśli posiłki będą mniejsze, a spożywane częściej, usprawnimy szybkość naszego metabolizmu. Nasz żołądek, kiedy nie jest zapełniony po przegi, ma więcej miejsca na pracę podczas trawienia spożywanego posiłku.
  4. Staraj się jeść o stałych porach – kiedy zaczniemy posiłki spożywać o stałych porach, nasz organizm już godzinę wcześniej zacznie przygotowywać się na nadchodzący posiłek produkując odpowiednie enzymy trawienne.  Dzięki takim działaniom nie odkłada tkanki tłuszczowej na tak zwaną “czarną godzinę”- co ma miejsce przy zbyt rzadkim lub nieregularnym jedzeniu.
  5. Każdy posiłek powinien zawierać dawkę warzyw lub owoców – skomponowany posiłek powinien dostarczać nam niezbędnych składników mineralnych i witamin. Błonnik zawarty w świeżych warzywach i owocach jest dla nas bardzo cennym składnikiem. 
  6. Zdrowo, nie oznacza tylko wytrawnie – jeśli lubisz słodkie posiłki nie rezygnuj z nich całkowicie. Słodkie śniadania czy podwieczorki są jak najbardziej potrzebne w naszej diecie, by przechodząc koło lady ze słodkościami nie kusiły nas bardzo kaloryczne ciasta i ciasteczka. Spokojnie możesz zjeść omlet z owocami i masłem orzechowym, jeśli jesz białkowo-tłuszczowi lub zjedz naleśnika z dodatkiem otrębów z twarogiem i owocami. Pycha! 
  7. Unikaj gotowego jedzenia typu fast food – ten typ pożywienia powinniśmy wykluczyć całkowicie z diety. Pamiętaj jednak że fast food nie równa się jedzenie na mieście. Możesz jeść w restauracjach ale zwracaj uwagę na renomę restauracji, jakość produktów z których korzysta oraz danie na jakie się zdecydujesz. Wybieraj najbardziej zbliżone dania i składniki do posiłków z twojej diety. 
  8. Dieta to również nawadnianie organizmu –  pamiętaj o zalecanej dziennej dawce wody. Nasz organizm składa się z niej w 70%. Bierze ona czynny udział w podstawowych czynnościach życiowych naszego organizmu. Dobrze nawodniony organizm wygląda zdrowo. Masz piękne włosy, paznokcie, cerę i mniej zmarszczek. To się po prostu opłaca. 
  9. Zwracaj uwagę jak twój organizm reaguje na różne produkty – jeśli zaobserwujesz po jakimś posiłku lub produkcie wzdęcia, ból brzucha lub będziesz ociężały, wyklucz je. Po prostu. Oznacza to, że Twój organizm ich nie lubi i nie toleruje. Zrobisz dla niego dobry uczynek.  Kiedy objawy miną wprowadzaj produkty stopniowo i obserwuj swoje samopoczucie. Możliwe, że możesz go spożywać ale w mniejszych ilościach. Badaj się i słuchaj siebie. 

Dzięki tym kilku prostym zasadom stworzysz swój idealny jadłospis i nie zrobisz sobie krzywdy. 

Pamiętaj, że każdy w tych czasach może założyć bloga i opisywać tam, co mu się tylko podoba. Dlatego warto jest sprawdzać strony na których szukamy informacji, czy osoby piszące artykuł, mają odpowiednią wiedzę.

Diety gwiazd

Najczęstszym problemem w świecie dietetyki są tak zwane modne, sezonowe diety. Nazywane często imieniem gwiazdy, która akurat uzyskała na niej świetne rezultaty. Często słyszymy o cudownych planach żywieniowych osób sławnych, które w szybki sposób, pozbyły się zbędnych kilogramów. Każdy słyszał o fenomenie Adelle czy Gwyneth Paltrow.

Pamiętajmy tylko o jednym. Te osoby zawsze korzystają z porad dietetyków i te diety są indywidualnie dobrane do ich stylu życia, by w szybki sposób były widoczne efekty. Dodatkowo są pod ich stałą opieką i obserwacją. Oczywiście dla niektórych podobna kuracja odchudzająca może przynieść tak samo szybkie efekty, ale nie każdemu. Bardzo ciężkie jest naprawienie skutków źle dobranego planu żywieniowego. 

 

Zdrowe odżywianie nie jest drogie!

Mówiąc o produktach dobrych jakościowo, nie miejcie na myśli produktów z etykietą bio lub fit, które swoją ceną przewyższają standardowe produkty. Wybierz się na pobliski targ, czy mały osiedlowy sklepik, sprawdź świeżość warzyw i owoców, a także skąd pochodzą. Czy są lokalne, czy może przybyły z drugiej połowy świata  Na innych produktach zwrócić uwagę na skład i wybierz ten który nie będzie miał samych polepszaczy smaków. Czym mniej “E” w składzie tym lepiej dla naszego zdrowia.

 

Zdrowa dieta to smaczna dieta.

Przyprawy są równie ważne, co warzywa i owoce. Poprawiają nie tylko smak ale i funkcjonowanie układu pokarmowego. Nie korzystajmy tylko z mieszanek przypraw. Najlepiej kupić podstawowe zioła ( w sezonie świeże) i przyprawy i samemu stworzyć swoją ulubioną mieszankę.

 

Skonsultuj się z dietetykiem Healthy Food   

W naszym cateringu dietetycznym masz możliwość skorzystania z rozmowy z dietetykiem. Chętnie pomoże Ci na samym początku twojej przygody cateringowej. Dobrze odpowiednią dla Ciebie dietę i kilokalorie adekwatnie do twojego stylu życia.  Możesz skonsultować swoje wątpliwości i zapytać o nurtujące cię sprawy związane z żywieniem na co dzień. Jesteśmy do Państwa dyspozycji Team HealthyFood