Światowy Dzień Walki z Otyłością

24 października to Światowy Dzień Walki z Otyłością.

 

Z danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) wynika, że z tą chorobą zmaga się 800 milionów osób i ich liczba stale rośnie. Choroba dotyka osoby w każdym wieku, we wszystkich grupach społecznych, zarówno w krajach rozwiniętych, jak i rozwijających się. Schorzenie jest głównym czynnikiem powstawania innych chorób między innymi cukrzycy typu 2, chorób układu krążenia i różnych form nowotworów. Osoby cierpiące na otyłość często muszą zmagać się z nietolerancją ze strony społeczeństwa mierząc się z nieustannym zawstydzeniem.

 

Otyłość i choroby z nią związane

Najważniejszą sprawą związaną z zagadnieniem otyłości jest psychika, a mianowicie zdanie sobie sprawy z powagi sytuacji – to kluczowe przy leczeniu schorzenia. Nie raz słyszymy od osoby otyłej, że czuje się dobrze ze swoim ciałem, nie czuje potrzeby, aby coś z tym zrobić i wyglądać jak przysłowiowy „wieszak”. I wszystko fajnie, gdyby ta otyłość nie wpływała na funkcjonowanie całego organizmu i każdego z narządów z osobna.  Bycie otyłym to nie jest głównie kwestia wizerunku czy samopoczucia, ale fakt jak ona wpływa na nasze zdrowie.
Choroby, które mogą wystąpić przez otyłość to między innymi:
1. Choroby serca – najczęściej występuje choroba wieńcowa (choroba niedokrwienna serca), miażdżyca, nadciśnienie tętnicze. Choroba niedokrwienna serca jest diagnozowana u ponad 40% osób otyłych. Zmniejszenie masy ciała już o 10 % może zmniejszyć ryzyko choroby już o 20%!
2. Nadciśnienie – cierpi na nie aż do 65% osób otyłych. Im wyższe BMI, tym wyższe ciśnienie.
3. Cukrzyca typu 2- wśród osób cierpiących na cukrzycę, 80% stanowią ludzie otyli. Cierpią na nią najczęściej osoby z otyłością brzuszną, gdzie nagromadzony tłuszcz w trzewiach sprzyja wytwarzaniu się w tkankach oporności na insulinę.
4. Zwyrodnienia stawów- przez zwiększoną masę ciała występuje najczęściej zwyrodnienie stawów kolanowych. Zbyt silny nacisk na stawy, prowadzi do uszkodzenia błony wyścielającej stawy.

 

Otyłość czy nadwaga?

W warunkach fizjologicznych prawidłowa wartość tkanki tłuszczowej to około 15%. O otyłości mówimy wtedy, gdy poziom ten zwiększa się do 25% u mężczyzn, a 30% u kobiet. Nadwagą nazywamy stan, gdy poziom ten u mężczyzn oscyluje w granicach do 18%, a u kobiet do 25%.

Otyłość to przewlekła choroba, do której prowadzi schorzenie jakim jest nadwaga.
Jedną z przyczyn powstawania otyłości jest sposób życia. Sprzyja jej praca siedząca, połączona z nieodpowiednim sposobem odżywiania i korzystaniem z udogodnień takich jak przemieszczanie się samochodem. Sprawia to, że nasz metabolizm zwalnia i odkłada tkankę tłuszczową. Już 30 minut spaceru w ciągu dnia – tak zwanym krokiem marszowym, może zdziałać cuda! Często otyłość występuje również przez problemy hormonalne, a profilaktyka w postaci badań nie są czymś czym Polacy mogą się pochwalić. Często nawet nie szukamy przyczyny danego stanu rzeczy jedynie działamy by zaleczyć sytuację.  Specjalista, który zajmuje się naszymi hormonami to endokrynolog, warto umówić się z nim na wizytę by znaleźć w naszym organizmie co dokładnie szwankuje. Kolejną przyczyną powstawania otyłości są uwarunkowania społeczne i kulturowe. Często zdarza się tak, że rodzice otyli mają otyłe dzieci. Wynika to z rzecz jasna ze stylu życia przekazywanego z pokolenia na pokolenie.

 

Czy można “zajadać stres”

Równie częstym problemem jest jeden z naszych cywilizacyjnych wrogów – STRES.  Duża grupa ludzi w przeprowadzanych badaniach dla WHO zaznaczyła, że reaguje na stres objadaniem się. Najczęściej sięgamy po niezdrowe przekąski – słodkie lub słone, mimo braku odczucia głodu, tym samym prowadząc do przejedzenia.

 

Pułapka cywilizacyjna, czyli wszystko zawsze dostępne

Niestety w naszych czasach w sklepach możemy dostać wszystko na co mamy ochotę. Kupujemy za dużo, nie planujemy posiłków i korzystamy z pół produktów, których skład przypomina zbiór pierwiastków chemicznych. Dodatkowo restauracje typu fast-food kuszą nasz szybkim posiłkiem na wyciągnięcie ręki. A jak wiemy, dzisiaj czas to złoto. Dlatego tak dobrą opcją dla wiecznie zabieganych jest catering dietetyczny, gdzie codziennie masz pełen zestaw gotowych posiłków. Sprawdź czy istnieje konkretna dieta na schudnięcie i dlaczego tak pomocna może być dieta pudełkowa. 

 

Jak walczyć z otyłością

Jeśli już uznasz, że masz problem z otyłością i postanawiasz „coś z tym zrobić”, to połowa drogi za nami, BRAWO! Pamiętaj, że najważniejsze jest nastawienie i postawienie sobie konkretnego celu w konkretnym, ale realnym czasie. To bardzo ważne. Cel musi mieć swoje odzwierciedlenie w konkretnej dacie. Zacząć należy od wprowadzenie aktywności fizycznej, na początek delikatnej, do oraz zdrowych nawyków żywieniowych i tutaj również nie rzucamy się od razu na marchewki, szpinak i jabłko. Wszystko z umiarem i na spokojnie. Grunt to wytrwać w swoim postanowieniu i czuć psychiczny komfort.

Najlepiej skonsultować się w pierwszej kolejności z dietetykiem, który pomoże Ci dobrać, na podstawie badań i wywiadu, odpowiednią dietę o odpowiedniej nie za niskiej kaloryczności (sprawdź nasz wpis o doborze kcal). To bardzo ważne, by przy otyłości nie działać na własną rękę.  Korzystanie z cudownych diet, obiecujących super efekty w szybkim tempie, może bardzo pogorszyć stan Twojego zdrowia, doprowadzić do efektu JOJO, a tym samym doprowadzając do demotywacji i rezygnacji z leczenia. Więcej pracy kosztuje naprawienie skutków złej diety niż rozpoczęcie stopniowego wdrażania zdrowych nawyków do swojego życia i lodówki.

 

Jak zacząć wprowadzanie dobrych nawyków

1. Wyznacz sobie cel- pamiętaj, żeby nie był za duży lub wyznacz cel główny i mniejsze cele, które będziesz realizował po drodze. Dodatkowo określ deadline danego celu. Pamiętaj, że spadek masy ciała u osoby otyłej musi przebiegać w sposób łagodny i stopniowy. Już 1kg spadku masy ciała w ciągu tygodnia to duży sukces.

  1. Wprowadź aktywność fizyczną – zwróć uwagę, by nie zaczynać od ciężkich treningów. Osobom otyłym zaleca się basen, który nie obciąży dodatkowo stawów, jest to wysiłek wykonywany przez stosunkowo długi czas oraz włączający duże grupy mięśniowe. Zamień również codzienne podróże samochodem na spacery, które efektywnie dotlenią mięśnie i pomogą w spalaniu zbędnych kalorii.
  2. Odpowiednia dieta– zmiana diety z produktów o „pustych” kaloriach na zdrowe, pełnowartościowe posiłki zdecydowanie polepszy nasz metabolizm, a dodatkowo uzupełni braki witamin oraz składników odżywczych. Jeśli nie masz czasu na gotowanie, a chcesz się zdrowo odżywiać zachęcamy do zapoznania się z naszą ofertą. Zamiast hamburgera z pobliskiego fast food zjedz pełnoziarnistą bułkę z kurczakiem saute i warzywami oraz frytkami z cukinii. Ważne jest bowiem, jakie kalorie spożyjesz a nie konkretnie ile. Zapraszamy na wpis kaloria kalorii nierówna, gdzie wyjaśniamy kilka ważnych kwestii związanych z nieodpowidnim liczeniem kalorii. 
  3. Odpowiednie nawodnienie organizmu- woda jest bardzo ważna w naszym organizmie, dlatego pamiętaj o uzupełnianiu płynów. Zamień również słodkie i gazowane napoje na zwykłą wodę. No niestety, wiemy, że nie ma smaku, ale nasz organizm ją kocha <3 Dodatkowym plusem będzie wprowadzenie soków witaminowych pełnych witamin.
  4. Zmień swoje podejście – nastawienie do diety pomoże w trzymaniu się planu. Pamiętaj, że dieta to nie kara. Na początku swojej drogi do lepszej sylwetki pozwalaj sobie na oszukane posiłki lub dni. Zachęcamy do zapoznania się artykułem Cheat day czy cheat meal.

Światowy Dzień walki z otyłością

Żeby pomóc w rozpowszechnianiu tego dnia stworzyliśmy promocję!
W dniach 23-24 października możesz zamówić dowolnie wybraną dietę z 15% rabatem.
Zamów catering z kodem: HEALTHY-DAY i żyj długo razem z nami – STAY HEALTHY FOREVER z healthy food catering.