app Lider diety LOW FODMAP | -23% z kodem: SUMMER na całą ofertę w tym diety z Wyborem Menu

Zdrowie

Choroby jelit to narastający problem. Czy dieta FODMAP może pomóc?

14.05.2024

Z problemami gastrycznymi zmaga się 10 mln osób na całym świecie i aż 50 tys. Polaków. Chorób takich jak IBS lub nieswoiste zapalenie jelit często nie widać, a potrafią skutecznie utrudnić życie. W skrajnych przypadkach chorzy nie wychodzą z domu lub izolują się od innych ludzi. Czy dieta FODMAP może być dla nich zbawieniem?

Jakie są przyczyny chorób układu pokarmowego?

Choroby jelit to najczęstsza przyczyna dyskomfortu po spożyciu posiłku. Objawia się w postaci wzdęć, zaparć lub bólu w okolicy brzucha. Dzieje się tak w przypadku kilku popularnych dolegliwości, wśród których znajdziesz m.in.:

  • zespół jelita wrażliwego (IBS),
  • nieswoiste choroby jelit,
  • zespół rozrostu bakteryjnego jelita cienkiego (SIBO).

Mechanizm powstawania tych schorzeń jest podobny. Gdy do jelit trafiają produkty przemiany materii, pochłaniają duże ilości wody. Zwiększają swoją objętość, powodując tym samym rozciąganie ścian jelit. Na odcinku jelita grubego dochodzi do fermentacji i wytwarza się nadmiar gazu. Efektem jest ból, biegunka lub uczucie przelewania.

Dieta FODMAP – dlaczego przynosi ulgę w chorobach jelit?

Dieta FODMAP ogranicza ilość pokarmów w diecie, które przyczyniają się do problemów gastrycznych. Do tych produktów należą disacharydy, monosacharydy i inne cukry, które szybko rozkładają się w jelitach. Ta metoda żywienia zmniejsza ból osób cierpiących na choroby jelit.
Dietę FODMAP przebadano w dwóch klinikach w Wielkiej Brytanii, leczących pacjentów na choroby zapalne jelit. W tym badaniu przez 4 tygodnie podawano chorym pokarmy ubogie w fermentujące cukry. U 81% pacjentów odnotowano poprawę jakości życia i redukcję stanów zapalnych. Dietę uznano za bezpieczną i skuteczną w leczeniu objawów jelitowych.

Żywność FODMAP – jakich pokarmów należy unikać na tej diecie?

Dieta FODMAP wyklucza wszystkie pokarmy, które zaburzają pracę jelit i powodują problemy gastryczne. Dzięki tej metodzie żywienia dużo łatwiej zadbasz o zdrowie układu pokarmowego i ustrzeżesz się wielu schorzeń. Największa zawartość FODMAP występuje w produktach, takich jak:

  • warzywa – cebula, czosnek, buraki, kapusta oraz kalafior,
  • owoce – gruszki, wiśnie, śliwki, jabłka i owoce suszone,
  • nabiał – twaróg, jogurt, lody, budyń, mleko krowie,
  • produkty zbożowe – mąka, makarony oraz pieczywo z żyta, pszenicy i jęczmienia.

Jak wygląda wprowadzenie diety FODMAP do codziennego jadłospisu?

Warto pamiętać, że nie wszystkie rodzaje pożywienia szkodzą w równym stopniu. Z tego powodu tworzenie jadłospisu dla każdego chorego może wyglądać nieco inaczej. Proces wprowadzania diety FODMAP najczęściej składa się z 3 osobnych etapów:

  • I etap (2-6 tygodni) – wykluczenie z diety produktów FODMAP. Usuwamy wszystkie pokarmy, które są podejrzewane o wywoływanie problemów jelitowych,
  • II etap (8-12 tygodni) – powrót do jadłospisu żywności FODMAP. Stopniowo wprowadzamy kolejne pokarmy bogate w FODMAP i monitorujemy ich wpływ na objawy i samopoczucie chorego. To wymaga cierpliwości i robienia przerw między kolejnymi zmianami,
  • III etap – ułożenie jadłospisu dla konkretnej osoby. Dieta staję się bardziej różnorodna. Wprowadzamy produkty, które wcześniej nie były tolerowane przez organizm, a co mogło się zmienić.

Celem powyższej procedury jest dbanie o komfort chorego. Dzięki pomocy dietetyka można stworzyć indywidualną dietę, w której nie będzie zbyt wielu ograniczeń, a chory będzie miał przyjemność z jedzenia.

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi w Wielkiej Brytanii, dieta FOODMAP jest bezpieczna i poprawia życie chorych. Można ją stosować w 3 – etapowym, indywidualnym planie, który uwzględnia różne potrzeby kulinarne.

Specjaliści z Healthy Food opracowali dietę pudełkową LOW FODMAP z myślą o osobach zmagających się z dolegliwościami jelitowymi. Dzięki cateringowi dietetycznemu można nie tylko zaoszczędzić czas, który trzeba przeznaczyć na przygotowanie posiłków, ale też w prosty i szybki sposób wprowadzić zdrową dietę do swojego codziennego życia.

Wybierz dietę LOW FODMAP przygotowaną przez dietetyków z Healthy Food!

< poprzedni wpis

Wiosenne oczyszczanie organizmu – jak zrobić to zdrowo?

następny wpis >

Dieta dla cukrzyków: 4 zaskakujące fakty o jedzeniu z niskim IG

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.