app Lider diety LOW FODMAP | -23% z kodem: SUMMER na całą ofertę w tym diety z Wyborem Menu

Zdrowie

Dieta dla cukrzyków: 4 zaskakujące fakty o jedzeniu z niskim IG

20.05.2024

Cukrzyca to jedna z chorób cywilizacyjnych, która staje się coraz bardziej powszechna. Tylko w 2018 roku w Polsce chorowały na nią niemal 3 miliony osób. Do 2030 roku co dziesiąty Polak będzie musiał zmierzyć się z tym schorzeniem. Co warto wiedzieć na temat żywienia diabetyków? Poniżej kilka faktów na ten temat.

Dieta pudełkowa dla cukrzyków - czy można wpłynąć na wartość IG produktów?

Jeśli jesteś cukrzykiem, to interesuje Cię dobór produktów w Twojej diecie. W końcu od tego zależy, czy poziom glukozy w Twojej krwi będzie stabilny i czy grożą Ci powikłania cukrzycowe.

Z pewnością znasz już tabele produktów, które możesz spożywać i takie, których lepiej unikać. Niezależnie czy chorujesz na cukrzycę typu I czy typu II, dieta jest ważnym elementem Twojego stylu życia i ma poprawić jego jakość. Jednak nie każdy wie, że równie ważny co dobór pokarmów jest stopień ich obróbki, co wpływa na ich indeks glikemiczny (IG):
 

  •  skrobia i dania z ziemniaków - najlepiej je schładzać, a potem można je lekko podgrzać - co obniża w nich poziom glukozy,
  •  stopień dojrzałości owoców - produkt niedojrzały ma niższe IG niż produkt dojrzały,
  • stopień rozdrobnienia - owoce i warzywa zjedzone w całości posiadają niższy indeks glikemiczny niż soki czy koktajle.

Jeśli jesz warzywa i owoce w postaci surowej, to będą się dłużej wchłaniały niż gdyby poddać je obróbce - stąd niższe IG.

Indeks glikemiczny czy ładunek glikemiczny - czym warto się kierować?

Sam IG, czyli indeks glikemiczny w diecie pudełkowej dla cukrzyków nie zawsze jest miarodajnym wskaźnikiem. IG koncentruje się na jakości węglowodanów w jadłospisie, bez uwzględnienia ilości spożywanego jedzenia. Jeśli zjesz pół kilo pietruszki, to poziom glukozy we krwi Ci nie wzrośnie. Tylko kto o zdrowych zmysłach będzie jadł takie ilości warzyw?

Z tego powodu dietetycy wprowadzili lepszy wskaźnik, czyli ładunek glikemiczny (ŁG). Można go łatwo obliczyć, mnożąc IG przez wartość węglowodanów w danym składniku i dzieląc go przez 100. I tak gotowana marchew ma IG na poziomie 65, ale już jego ŁG wynosi 4. Znając wielkość ŁG, łatwiej zaplanujesz dietę, bo wiesz, że żaden składnik nie powinien przekraczać wartości 20 ŁG. Jeszcze łatwiej można to zrobić w przypadku diety pudełkowej, bo za dobór składników w jadłospisie odpowiada dietetyk.

Dieta pudełkowa dla cukrzyków - nie oznacza rezygnacji z węglowodanów!

Dobra dieta pudełkowa dla cukrzyków zwiększa kontrolę chorego nad jakością i ilością spożywanych węglowodanów. Wynika to z faktu, że to schorzenie polega głównie na nieprawidłowej przemianie cukru przez organizm.

W cukrzycy typu II choroba jest efektem niezdrowego stylu życia, za to w cukrzycy typu I ma podłoże autoimmunologiczne. W tym drugim przypadku układ odpornościowy niszczy komórki Beta trzustki, produkujące insulinę, niezbędną do rozkładu glukozy.

Występowanie choroby to jeszcze nie powód, aby całkowicie unikać jedzenia węglowodanów. Poza podziałem pokarmów na te z niskim i wysokim IG/ŁG istnieją różne kategorie węglowodanów, jakie warto jeść i unikać w diecie. Należą do nich:
 

  • węglowodany złożone - organizm trawi je stopniowo, przez co dostarczają optymalny poziom energii. Specjalną kategorią wewnątrz tej grupy jest błonnik. Ten składnik jest odporny na trawienie, za to niezbędny dla flory jelitowej. Spowalnia wchłanianie glukozy i przyczynia się do mniejszej glikemii po posiłkach,
  • węglowodany proste - są szybko trawione, a więc błyskawicznie podnoszą poziom cukru we krwi.

Węglowodany złożone są dozwolone dla chorego, natomiast proste zwiększają ryzyko rozwoju cukrzycy, dlatego powinny być wyeliminowane z diety.

Jakie są zdrowe zamienniki dla cukru?

Słodycze i węglowodany proste można w łatwy sposób zastąpić zdrowymi zamiennikami. W diecie pudełkowej dla cukrzyków jest także miejsce na intensywny smak, który nie zaszkodzi Twojemu zdrowiu. Można to zrobić w dwojaki sposób:
 

  • używaj naturalnych słodzików - stewię, ksylitol czy erytrol to przykłady zdrowych substancji, które nie podnoszą cukru we krwi. Mają za to właściwości antybakteryjne i świetnie nadają się do deserów i słodzenia napojów,
  • wybieraj owoce o niskim IG lub ŁG - np. maliny, jeżyny lub truskawki. Są nie tylko smaczne i pożywne, ale zdecydowanie warto je polecić w formie przekąski. To lepszy wybór niż pączki, słodzone jogurty lub popularne napoje orzeźwiające.

W diecie dla cukrzyka ważny jest nie tylko dobór składników, ale także sposób ich przygotowania. Wpływa to na indeks glikemiczny potraw i coraz częściej używany ładunek glikemiczny. Dzięki dobraniu właściwych węglowodanów i zamienników cukru do diety można zaspokoić apetyt bez szkody dla zdrowia.

Specjaliści z Healthy Food Catering dbają o to, aby wszystkie posiłki były nie tylko smaczne, ale i zdrowe. Wraz z doświadczonymi dietetykami opracowujemy jadłospisy dla osób, które potrzebują wsparcia w walce z różnego rodzaju dolegliwościami pokarmowymi. Proponujemy także dietę opracowaną specjalnie z myślą o diabetykach. Zobacz nasze diety pudełkowe i wybierz catering dostosowany do Twoich potrzeb!

< poprzedni wpis

Choroby jelit to narastający problem. Czy dieta FODMAP może pomóc?

następny wpis >

Keto na talerzu: Co warto wiedzieć o diecie keto/low carb?

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.