app Lider diety LOW FODMAP | -23% z kodem: SUMMER na całą ofertę w tym diety z Wyborem Menu

Lifestyle

Jak utrzymać zdrową dietę podczas ciepłych dni?

21.06.2024

Zdrowa dieta jest jak ogród, o który warto dbać. A w sezonie letnim w ogrodzie rośnie wiele roślin, które powinny znaleźć się w Twojej kuchni. To dzięki nim zachowujesz siłę, urodę oraz dobry nastrój. Dieta na lato to świetny sposób, aby cieszyć się dobrym smakiem i naładować “baterie” na cały rok.

Świeże warzywa i owoce – podstawa zdrowej diety na lato

Lato to pora roku, w której występuje największa różnorodność jedzenia. Sprzyjają temu wysokie temperatury i sezon dojrzewania wielu warzyw oraz owoców. Lokalne jedzenie z sadu i ogrodu jest wtedy dostępne od ręki. Dlatego przypilnuj, aby znalazło się w Twoim codziennym jadłospisie.

Dieta na lato powinna obfitować w owoce i warzywa, ponieważ w tym okresie są świeże i tanie. Zawierają mnóstwo witamin, minerałów i błonnika pokarmowego. Poza tym składają się z dużych ilości antyoksydantów, które spowalniają procesy starzenia. Słodkie truskawki czy świeże ogórki nie tylko sycą pragnienie, ale ozdobią też wiele potraw.

Zdrowa dieta – co warto umieścić na talerzu w sezonie letnim?

Smaczna dieta na lato korzysta z cudów natury, jakie pojawiają się na targowiskach i w warzywniakach. Owoce i warzywa nadają potrawom walory smakowe i zapachowe, sprawiają, że mają żywe kolory i zachęcają do ich spróbowania. W okresie letnim każdego miesiąca warto zwrócić uwagę na produkty, które są gotowe do spożycia:

  • Czerwiec – na początku lata wybierz ogórki, marchew czy cukinię. Wśród owoców pojawią się śliwki, jagody i truskawki,
  • Lipiec – na stoły trafiają świeże szparagi, pomidory oraz rzodkiewka. W sadzie królują czereśnie, brzoskwinie i nektarynki,
  • Sierpień – ostatni miesiąc wakacji to czas na kapustę, kalarepę oraz fasolkę szparagową. Wtedy też dojrzewają maliny, winogrona lub czarne porzeczki.

Czego warto unikać, aby czuć się lekko i zdrowo?

Lato to czas wakacyjnych wyjazdów, w którym odwiedzasz kurorty wypoczynkowe lub zwiedzasz liczne atrakcje turystyczne. To także świetna okazja do próbowania lokalnych specjałów i egzotycznych potraw. Jednak dla wielu osób to okres, w którym rozluźniają zasady zdrowej diety.
Oczywiście, nic się nie stanie, gdy od czasu do czasu na Twoim talerzu zagości słodka przekąska. Jednak, gdy porzucisz dobre nawyki, to przybędzie Ci kilogramów i pogorszy się Twój stan zdrowia. Dobra dieta na lato nie wybaczy Ci błędów, gdy:

  • jesz fast foody smażone na zużytym oleju,
  • pijesz słodkie, gazowane napoje,
  • grillujesz potrawy w niewłaściwy sposób – np. bez marynaty.

Dietetycy zalecają dietę 80/20, która mówi o tym, że w 80% dieta powinna składać się z produktów spożywczych wysokiej jakości, o niskim stopniu przetworzenia, a w 20% z tak zwanej żywności rekreacyjnej.
Jednak mimo wszystko, nawet na wakacjach należy pamiętać, że produkty typu fast food, słodkie i gazowane napoje nie są dobrym wyborem.

Jak zadbać o właściwe nawodnienie?

Największą objętość w ciele człowieka, bo aż 65% (u osób dorosłych) zajmuje woda. Z tego powodu uzupełniaj niedobory, które mogą pojawić się podczas długich, upalnych dni. Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia kobiety muszą dziennie wypić 2 litry wody, a mężczyźni aż 2,5 litra tego płynu.

Zdrowa dieta na lato obfituje nie tylko w wodę, ale także w zupy i w soki owocowe – bez dodatku cukru. Dobrym pomysłem jest także picie napojów z elektrolitami. Izotoniki szczególnie warto polecić osobom, które intensywnie uprawiają sport lub są aktywne fizycznie.

Zdrową dietę warto zachowywać cały rok, jednak latem jest to najłatwiejsze. Dzięki bogactwu świeżych warzyw i owoców stworzysz lekkie, smaczne potrawy – doskonałe na lipcowe i sierpniowe upały. Nie zapominaj o odpowiednim nawodnieniu i unikaj słodkich lub tłustych potraw, które są tylko źródłem pustych kalorii.

< poprzedni wpis

Kulinarne wyzwania: Jak przygotować zdrowe grillowane potrawy na letnie spotkania?

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.