app Lider diety LOW FODMAP | -23% z kodem: SUMMER na całą ofertę w tym diety z Wyborem Menu

Lifestyle Kulinaria

Kulinarne wyzwania: Jak przygotować zdrowe grillowane potrawy na letnie spotkania?

11.06.2024

Wybór produktów i pokarmów na grilla jest równie ważny, co zasady bezpieczeństwa. To dzięki nim smacznie zjesz, nie poparzysz się i unikniesz rakotwórczych związków. Jak zatem powinno wyglądać zdrowe grillowanie?

Zdrowe grillowanie – podstawowe zasady przyrządzania potraw na ruszcie

Podstawa to czysty ruszt, na którym pieczesz swoje karkówki lub kiełbaski. Jeśli usuniesz z grilla pozostałości po poprzedniej biesiadzie, to nie wydzielą się żadne toksyczne substancje. Dodatkowo nie wpłynie to w żaden sposób na smak przyrządzanych potraw.

Pamiętaj, żeby trzymać mięso nad żarem, a nie bezpośrednio nad ogniem. Chodzi o to, aby uniknąć wydzielania się węglowodorów aromatycznych (WWA), które są rakotwórcze. A dzieje się tak, gdy tłuszcz z potrawy kapie na rozgrzany węgiel. Nie jedz zwęglonych kawałków mięsa, bo tam kryje się najwięcej szkodliwych substancji.

Jeśli trzymasz mięso lub potrawy na grilla w lodówce, to wyjmij je wcześniej. W trakcie podgrzewania nad rusztem powinny mieć temperaturę pokojową. Największy błąd osób rozpoczynających swoją przygodę z grillowaniem, to wrzucanie na ruszt produktów prosto z zamrażarki.

Jak zrobić marynatę na grilla?

Wielu amatorów grilla stosuje marynaty. To dzięki nim pieczona potrawa staje się pyszna i można uniknąć glikotoksyn. Jeśli doprawiasz mięso, to ich ilość spada o połowę. Wśród produktów przeznaczonych do marynat występują naturalne przyprawy: pieprz, czosnek oraz tymianek. Do tego dodajesz oliwę, sos sojowy i naturalny ocet.

Mieszasz całość, a potem pokrywasz mięso marynatą. Warto wcześniej usunąć z niego błony, przerosty i nadmiar tłuszczu. Po całej operacji zostaw danie w lodówce na co najmniej 2 godziny, aby solidnie nasiąkło. Najlepiej potrzymaj je tam przez całą noc, tuż przed zdrowym grillowaniem.

Z jakich tacek warto korzystać?

Tacki aluminiowe chronią potrawy przed kontaktem z ogniem. Jeśli tłuszcz z mięsa styka się z gorącym węglem, to wydzielają się związki WWA. Te wpływają na rozwój chorób lub ułatwiają powstanie nowotworów. Dlatego stosuj tacki, gdy istnieje ryzyko, że może dojść do rozlania się tłuszczu.

Tacki z foremek aluminiowych sprzyjają zdrowemu grillowaniu, jednak jest jeden wyjątek. Jeśli używasz cytryny bądź kwaśnych składników do marynaty, to skorzystaj z tacek z innego materiału. Występuje zagrożenie, że kwas w połączeniu z aluminium spowoduje wytrącanie się tego pierwiastka. Ten odkłada się w organizmie i sprzyja powstawaniu licznych schorzeń.

Zdrowe grillowanie – czyli jak zadbać o dobrą rozpałkę?

Zdrowe grillowanie ma wiele wspólnego z dobrą rozpałką. Dzięki niej można szybko rozgrzać ruszt, ale bez ryzyka, że do żywności dostaną się szkodliwe substancje. Dlatego podczas grillowania lepiej nie używaj:

  • zużytych gazet,
  • opakowań,
  • drewna iglastego lub pokrytego lakierem.

W sprzedaży dostępne są gotowe rozpałki w kostkach lub w płynie. Gdy po rozpaleniu brykietu lub węgla drzewnego pojawi się warstwa popiołu, to znak, że można powoli przyrządzać dania na grillu. Zazwyczaj trwa to mniej więcej 40 minut. Pamiętaj, żeby nie używać rozpałki do podtrzymywania żaru lub w trakcie grillowania potraw. To duży błąd i możliwość zatrucia żywności. Rozpałka jest przydatna na samym początku – do wzniecenia ognia.

Zdrowe grillowanie oznacza, że korzystasz z czystego grilla, unikasz toksycznych substancji i przyrządzasz potrawy ze składników, które mają temperaturę pokojową. Twoje dania będą smaczniejsze i bezpieczniejsze, jeśli użyjesz do nich marynaty. Zadbaj też o właściwą rozpałkę, dzięki której Twoja przygoda z grillem będzie udana.

< poprzedni wpis

Keto na talerzu: Co warto wiedzieć o diecie keto/low carb?

następny wpis >

Dieta cateringowa a aktywny tryb życia: Jak zbilansowana dieta wspiera Twoje treningi?

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.