Dieta Low Fodmap

Często dokuczają ci wzdęcia, gazy a może biegunki i bóle brzucha? A słyszałeś kiedyś o diecie i produktach FODMAP? Często sama dieta oparta na produktach FODMAP wpływa na polepszenie pracy przewodu pokarmowego oraz łagodzi te dokuczliwe objawy.


Co to jest FODMAP?

Mówiąc prosto, FODMAP to pewien rodzaj węglowodanów, źle trawionych przez niektóre osoby. FODMAP to angielski skrót od „Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides And Polyols” czyli „Fermentujące Oligo- Di- i Monosacharydy oraz Poliole” – to grupa krótkołańcuchowych węglowodanów słabo wchłanianych, szybko fermentujących.
Zaliczamy do nich:
• fruktozę (występującą głównie w owocach, miodzie, słodyczach w formie syropu glokozowo-fruktozowego)
• laktozę (występującą głównie w produktach mlecznych)
• fruktany (występujące głównie w pszenicy, czosnku, cebuli)
• galaktany (występujące głównie w roślinach strączkowych)
• poliole (m.in. mannitol, sorbitol, ksylitol).

Dieta FODMAP:

Dieta FODMAP jest kilku etapowa, a jej celem jest identyfikacja produktów, które mogą nasilać nieprzyjemne dolegliwości.
Pierwszy etap: trwa od 2 do 6 tygodni, polega na wyeliminowaniu z jadłospisu produktów o wysokiej zawartości FODMAP i uspokojenie naszego organizmu.
Trzeba również pamiętać, że produkty o wysokiej zawartości FODMAP są bogate w witaminy, minerały, przeciwutleniacze, i błonnik. Jeśli całkowicie je wykluczymy możemy nabawić się niedoborów pewnych składników pokarmowych. Dlatego ważny jest etap drugi.
Drugi etap: trwa około 8-12 tygodni. W tym czasie stopniowo wprowadzamy produkty bogate w FODMAP i sprawdzamy jak nasz organizm na nie zareaguje. Wykluczamy z jadłospisu produkty po których zauważamy nieprzyjemne dolegliwości.
Trzeci etap: Po sprawdzeniu jakie produkty szkodzą naszemu organizmowi, sporządzamy stałą dietę. Co kilka tygodni należy w niewielkich ilościach włączać produkty, które zostały wykluczone, aby sprawdzić czy tolerancja na te produkty nie zmieniła się.

Założenia diety FODMAP

Dieta FODMAP opiera się na ciągłej obserwacji swojego organizmu. Po wprowadzeniu pierwszego etapu już po tygodniu-dwóch można zaobserwować zmniejszenie się nieprzyjemnych dolegliwości. Stosuje się tą dietę również w przypadkach SIBO i IBS. Dieta FODMAP u osób ze zdiagnozowanym IBS i SIBO nie jest lecznicza ale może pomóc w szybki sposób pozbyć się wzdęć, gazów, biegunek i bólów brzucha.

SIBO, IBS a dieta FODMAP

SIBO– zespół przerostu flory bakteryjnej w jelicie cienkim. Coraz bardziej popularna dolegliwość układu pokarmowego diagnozowana przez lekarzy. Leczone antybiotykami, ale przejście na dietę FODMAP dodatkowo poprawia wyniki pacjenta. SIBO to choroba, która po zakończeniu leczenia może powrócić, dlatego też zaleca się stosowanie długoterminowej diety.
IBS– Zespół jelita drażliwego. IBS najczęściej powstaje na skutek siedzącego tryby życia i zaburzeń flory jelitowej. Na owe zaburzenia cierpi obecnie 30% populacji, głownie po 20. I przed 40. Rokiem życia. Leczenie IBS polega głownie na podawaniu leków rozkurczowych, a w przypadku wystąpienia zaparć w chorobie- przeczyszczających. Leczenie długoterminowe polega na modyfikacji diety i trybu życia. Ze względu na rodzaj dolegliwości zaleca się wprowadzenie diety FODMAP by dodatkowo nie obciążać organizmu produktami ciężko strawnymi.