Dieta pudełkowa, a odpowiedni dobór kalorii

Nasz catering dietetyczny Healthy Food, każdego dnia, otrzymuje wiele zapytań odnośnie tego, jaka kaloryczność jest odpowiednia do uzyskania zamierzonego celu. Nasza dieta pudełkowa wymienia trzy główne plany żywieniowe:

 

  • Redukcja masy ciała

  • Utrzymanie wagi masy ciała

  • Wzrost masy ciała

Zbyt niska kaloryczność diety

 

Często przy planowanej redukcji wagi, spotykamy się z problemem zbyt niskiego doboru wartości energetycznej myśląc, że pozwoli nam to szybko schudnąć. Jednak nic bardziej mylnego. Zbyt niska kaloryczność diety sprawi, że nie tylko nie osiągniemy zamierzonego celu, a wręcz efekt będzie odwrotny.

 

Dlaczego tak się dzieje?

 

Nasz organizm bardzo szybko potrafi adaptować się do ciężkich warunków i natychmiast „zauważy”, że nie dostarczamy mu odpowiedniej ilości kalorii, która jest mu niezbędna do prawidłowego funkcjonowania. Z związku z tym sam spowolni pracę metabolizmu na tyle, aby wystarczyło mu energii do codziennego funkcjonowania. Zacznie odkładać tkankę tłuszczową, który będzie dla niego zapasem na przyszłość, a co za tym idzie zaczniemy tyć.

 

Jak wybrać odpowiednią kaloryczność decydując się na catering dietetyczny?

 

Jeżeli wybierzemy już odpowiedni program dietetyczny, spośród dostępnych na naszej stronie Healthy Hood, który odpowiada naszym preferencjom żywieniowym, trzeba wyliczyć zapotrzebowanie energetyczne. Następnie należy wybrać kaloryczność diety na stronie, która jest jak najbardziej zbliżona do tej wyliczonej.

Zacznijmy od uwzględnienia masy ciała, wieku, wzrostu i płci. Na wybór kaloryczności wpływ ma również aktywność fizyczna i styl życia. Mając wymienione dane możemy wyliczyć PPM czyli wartość kaloryczną niezbędną do zajścia podstawowych procesów życiowych.

 

Wzór PPM – Wzór Harrisa i Benedicta

 

PPM mężczyzny = 66,47 + (13,7 x masa ciała w kg) + (5 x wzrost w cm] – [6,76 x wiek w latach]
PPM dla kobiety = 655,1 + (9,567 x masa ciała w kg) + (1,85 x wzrost w cm) – (4,68 x wiek w latach)

współczynnik PPM pozwoli obliczyć CPM czyli ilość kalorii, która pozwoli nam wykonywać wszystkie codziennie zadania
1,2-1,3 – siedzący tryb życia, bez dodatkowych ćwiczeń fizycznych
1,4-1,5 – siedzący tryb życia z niewielką aktywnością fizyczną
1,6-1,7 – praca zawodowa wymagająca dodatkowej aktywności fizycznej, trening 2-3 w tygodniu
1,8-1,9 – praca fizyczna, trening 4-5 razy w tygodniu
2,0-2,4 – ciężka i bardzo ciężka praca fizyczna, trening więcej niż 5 razy w tygodniu

 

Wzór CPM

CPM = PPM x współczynnik aktywności fizycznej PAL

 

Catering dietetyczny - jak dobrać kalorie

 

Redukcja masy ciała

Jeżeli chcemy, aby dieta pudełkowa pomogła nam zredukować masę ciała, w jak najbardziej zdrowy dla naszego organizmu sposób, to od wartości CPM należy odjąć 200-300kcal, co pozwoli na zmniejszanie wagi o ok 0,5kg na tydzień. Jeżeli chcemy osiągnąć wzrost masy ciała, to takie same ilości kalorii należy dodać do całkowitej przemiany materii.

 

Podsumowanie

Podsumowując, nie zaleca się zaniżania wartości energetycznej o większe wartości niż wyżej opisane, ponieważ może to spowodować wystąpienie niedoborów witamin oraz składników mineralnych, co w konsekwencji doprowadzi do pogorzenia stanu zdrowia. Dlatego wybierając dietę w cateringu, należy odpowiednio oszacować zapotrzebowanie energetyczne organizmu, używając wskazanych wzorów lub konsultując się z naszym dietetykiem.