app Lider diety LOW FODMAP | -23% z kodem: SUMMER na całą ofertę w tym diety z Wyborem Menu

Zdrowie

Dieta dla cukrzyków-diabetyków co jeść?

07.09.2022

W 2018 roku w Polsce zdiagnozowano 2,9 mln chorych na cukrzycę - 1,3 mln to mężczyźni, a 1,6 mln - kobiety. Oznacza to, że co jedenasty dorosły cierpi na tę dolegliwość.

Co to jest cukrzyca?

Cukrzyca typu pierwszego to choroba autoimmunologiczna. Organizm niszczy komórki wytwarzające insulinę. Brak insuliny powoduje przecukrzenie się organizmu, czyli hiperglikemię. Właściwe stężenie glukozy we krwi wynosi 3,4-5,5 mmol/l. Można też popaść w stan niedocukrzenia, czyli w hipoglikemię. W takim przypadku poziom glukozy spada poniżej 70 mg/dl.

Cukrzyca typu drugiego to choroba metaboliczna. Organizm wytwarza insulinę, ale staje się na odporny na jej działanie. W pierwszej fazie choroby mówimy o insulinooporności.

Pierwsze objawy cukrzycy:

  • wzmożone pragnienie
  • częste napady głodu
  • częste oddawanie moczu
  • zmęczenie, apatia
  • senność
  • infekcje intymne
  • nocne skurcze łydek
  • zmiany skórne
  • grzybica skóry

Podstawowe zasady diety w cukrzycy

Dieta w cukrzycy odgrywa ważną rolę. Kluczowe jest spożywanie różnorodnych pokarmów, by organizm otrzymał niezbędne witaminy i minerały.

Jeśli jesteś diabetykiem, to pamiętaj o tych kilku regułach:

  • spożywaj posiłki w mniejszych ilościach, ale częściej,
  • zwróć uwagę na skład produktu, lepiej wybrać jogurt naturalny i dodać do niego owoce niż kupować gotowy, który dosłodzono,
  • zwróć uwagę na rodzaj pieczywa czy kaszy, jakie jesz w ciągu dnia – pieczywo musi być pełnoziarniste,
  • regularnie kontroluj poziom cukru,
  • sprawdź indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny każdej potrawy. Dzięki tej wiedzy łatwiej dobierzesz produkty z wysokim lub średnim indeksem glikemicznym. Zrobisz to we właściwych proporcjach, by nie podniosły zbytnio glukozy we krwi,
  • wystrzegaj się cukrów prostych - pamiętaj, że nie wszystkie węglowodany są złe. Węglowodany złożone wchłaniają się powoli i nie powodują tzw. skoku cukru.

Dieta diabetyczna – jakie są główne źródła pokarmów?

Na diecie dla cukrzyków kluczowym składnikiem wbrew pozorom są węglowodany, które dostarczają od 45 do 60% całkowitej energii. W tej grupie muszą się znaleźć tzw. wielocukry, czyli węglowodany złożone. Są to m.in. pełnoziarniste makarony, produkty zbożowe oraz nasiona z roślin strączkowych. Organizm trawi je stopniowo i uwalnia glukozę do krwi, dlatego zapewniają stabilną glikemię.

Dieta diabetyczna obfituje też w białko, niezbędne do budowy komórek i utrzymania właściwej masy ciała. Proteiny dostarczają od 15 do 20% energii i biorą udział w procesie katabolizmu. Dzięki temu organizm może się regenerować i tworzyć nowe tkanki. Świetnym źródłem białka jest nabiał, mięso drobiowe lub chude mięso czerwone. Ich obecność w diecie sprawia, że posiłek jest trawiony dłużej i pojawia się uczucie sytości.

Dieta diabetyczna zawiera też zdrowe tłuszcze. Odpowiadają one za 30 – 35% całkowitej podaży energii. Są to głównie jedno- i wielonienasycowe kwasy tłuszczowe, obecne w pokarmach zwierzęcych i roślinnych. Wśród nich warto wymienić ryby morskie, orzechy oraz nasiona, z których wyciska się olej. Dobre tłuszcze działają przeciwzapalnie, regulują ilość cholesterolu w organizmie i ograniczają apetyt.

Dobra dieta diabetyczna jest także źródłem błonnika. Ten składnik nie trawi się w organizmie, jednak jest potrzebny mikroflorze jelitowej. Żywiące się nim bakterie ułatwiają pracę jelit, zapobiegają zaparciom i wzmacniają odporność. Błonnik pokarmowy znajduje się głównie w pieczywie, w orzechach oraz w warzywach i owocach. Zgodnie z zaleceniami WHO, w codziennej diecie dorosłego powinno być co najmniej 25 g błonnika.

Ostatni element, z jakim można się zapoznać na diecie dla diabetyka, to pokarmy których warto unikać. Tutaj królują fast foody, słodkie przekąski i jedzenie przetworzone. Jednak najbardziej zdradliwe są produkty, udające te “zdrowe”, ukryte w ładnych opakowaniach. W tej grupie znajdziesz tłuszcze trans, dosładzane jogurty i kolorowe soki. Pomimo, że reklamuje się je jako “dietetyczne” lub “fit”, to często są bombą kaloryczną wypełnioną cukrem.

Podsumowanie diety diabetyka

Dieta dla cukrzyków nie musi być restrykcyjna. Przede wszystkim obserwuj swój organizm – jak podnosi się poziom cukru po danym posiłku. Jest kilka rodzajów cukrzycy, dlatego tak ważne są konsultacje z lekarzem.

Na diecie dla diabetyków jedz posiłki regularnie. Jeśli Twój tryb dnia nie pozwala Ci na gotowanie pięciu zdrowych posiłków w ciągu dnia, to skorzystaj z cateringu dietetycznego. Healthy Food Catering specjalizuje się w diecie dla cukrzyków typu 2. Zapoznaj się z naszym menu!

Jeśli nie cierpisz na cukrzycę, ale lubisz jeść wytrawnie i różnorodnie, to przetestuj tę dietę!

< poprzedni wpis

Alergia na laktozę, czy nabiał – jaka jest różnica?

następny wpis >

Witaminy rozpuszczalne w tłuszczach

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.