app Dieta z Wyborem Menu | -20% z kodem: zdrowie20

Zdrowie

Mikroelementy i makroelementy w diecie - wszystko co musisz o nich wiedzieć

24.01.2024

Odpowiednie odżywianie, a więc dostarczanie organizmowi właściwych składników w dobrze dobranych proporcjach, to klucz do jego prawidłowego funkcjonowania. Organizm potrzebuje wielu różnorodnych składników odżywczych, dzięki którym może podtrzymywać procesy życiowe, regenerować tkanki, a także wspierać działanie narządów. Odpowiednia dieta pomaga także w uzyskaniu indywidualnych celów: eliminacji tkanki tłuszczowej, zrzucenia zbędnych kilogramów lub budowania masy. Niezbędnymi składnikami w diecie są mikroelementy i makroelementy i właśnie o nich dzisiaj słów kilka. 

Mikroelementy i makroelementy – najważniejsze składniki naszej diety 

WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) dzieli składniki odżywcze na dwie kategorie: mikroelementy i makroelementy. Makroelementy powinny być spożywane w dużych ilościach, gdyż to właśnie one są niezbędne w procesach, które umożliwiają nam wykonywanie codziennych czynności i pozwalają na prawidłowe funkcjonowanie narządów. Dostarczają też siły. Z kolei mikroelementy powinniśmy przyjmować w mniejszych ilościach, a ich zadanie jest skoncentrowane na konkretnej funkcji, o czym napiszemy poniżej. 

Makroelementy – niezastąpione w zdrowym odżywianiu 

Makroelementy to węglowodany, białka, tłuszcze oraz woda. Bardzo ważnymi makroelementami są: siarka, tlen, węgiel, azot, magnez, sód czy potas. Wiele makroelementów powinno być dostarczanych organizmowi w ilości powyżej 100 mg na dobę. Dawka spożycia makroelementów zależy od wielu czynników, np. wieku, płci, stylu życia. Na przykład sportowcy potrzebują większej ilości potasu, magnezu i sodu ze względu na ich wydatki energetyczne. Z pomocą przychodzi tutaj nasza dieta super actiwe, właśnie dla osób, które potrzebują zwiększonej ilości makroelementów w diecie. Zbyt mała ilość makroelementów w diecie może prowadzić do niedoborów, które objawiają się różnymi dolegliwościami: od zmęczenia i osłabienia, po zaburzenia pracy serca. Z kolei nadmiar makroelementów, choć rzadko spotykany, może być także szkodliwy dla zdrowia.

Mikroelementy i makroelementy w diecie

Mikroelementy – małe ilości regularnie 

Mikroelementy powinny być przyjmowane w mniejszych ilościach, tzn. mniej niż 100 mg na dobę, jednak regularnie. Ogólnie mówiąc są to witaminy i minerały. Odpowiadają one za odpowiednie działanie konkretnych funkcji w organizmie. Minerały są substancjami nieorganicznymi i są budulcem kości, zębów, tkanek miękkich, komórek nerwowych i innych. Żelazo, na przykład, jest niezbędne dla produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen do wszystkich części ciała. Z kolei jod jest kluczowy dla prawidłowego funkcjonowania tarczycy i produkcji hormonów tarczycy. Cynk jest fundamentalny dla zdrowego układu odpornościowego i procesów gojenia, podczas gdy selen wpływa na zdrowie serca, mózgu, a także działa przeciwzapalnie. Jeżeli chodzi o witaminy, można wyróżnić 13 z nich, które są absolutnie niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Dzielimy je na te, które są rozpuszczalne w tłuszczach i te, rozpuszczalne w wodzie. Do pierwszej grupy należą: A,D,E,K, a do drugiej witaminy grupy B  (np. B-1, B-2, B-12) oraz witamina C.

Mikroelementy w naszej diecie mogą pochodzić z różnorodnych źródeł. Chociaż najlepszym źródłem mikroelementów są różnorodne i zrównoważone diety, takie jak warzywa, owoce, mięso, ryby i nabiał, niektóre suplementy diety mogą pomóc uzupełnić te składniki, jeśli nasza dieta jest zbyt uboga.

Dostarczaj wszystkie ważne substancje do organizmu z naszą dietą! 

Należy pamiętać o tym, aby każdego dnia dostarczać organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych. Oznacza to, że ilość elementów musi pokrywać się z codziennym zapotrzebowaniem. Wszelkie niedobory pierwiastków w organizmie mogą być bardzo niebezpieczne. Konsekwencją ich braku mogą być poważne choroby. Jednocześnie, nadmiar tych substancji, a więc zbyt duża suplementacja, także może być niebezpieczna dla organizmu. Dobrze dobrana dieta pudełkowa jest gwarancją dostarczania odpowiedniej ilości wszystkich potrzebnych substancji, zarówno mikroelementów, jak i makroelementów.  A wszystko po to, aby czuć się dobrze na co dzień i cieszyć się dobrym i długim zdrowiem.  

< poprzedni wpis

Co jeść aby poprawić jakość snu?

następny wpis >

Na czym polega dieta wegetariańska?

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.