app rabat do -15% na zdrowe diety od healthy food 🥕dowiedz się więcej 🥕

Zdrowie Healthy News

Dieta bez glutenu i laktozy – o czym warto pamiętać?

12.09.2022

Dieta bez glutenu i laktozy już od paru lat cieszy się niesłabnącą popularnością. Jest jak najbardziej wskazana w przypadku niektórych chorób lub problemów trawiennych po spożyciu tych składników pokarmowych. Jednakże często decydują się na nią także osoby, które nie mają żadnych wskazań medycznych do eliminacji tych dwóch składników ze swojej codziennej diety. Wobec tego śmiało można pokusić się o stwierdzenie, że dieta bez glutenu i laktozy stała się modna i popularna. Warto zastanowić się jednak nad tym, czy ślepe podążanie za modą ma sens w przypadku żywienia? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, zapraszamy do zapoznania się z tym artykułem.

Dieta bez glutenu i laktozy – kiedy ma sens?

Jak wspomniano we wstępie, obecnie wiele osób decyduje się na stosowanie diety bez glutenu i laktozy wyłącznie z powodu tego, że jest ona modna, a nie dlatego, że mają nietolerancje lub po spożyciu produktów z tymi składnikami czują się źle. Warto pochylić się nad tym, czy takie zachowanie ma sens? Okazuje się, że nie bardzo. Eliminowanie jakichkolwiek produktów z diety bez wyraźnej przyczyny nigdy nie jest dobrym pomysłem – a jeśli i tak się na to decydujemy, warto pamiętać o tym, że ewentualne braki należy odpowiednio zrównoważyć, aby dostarczyć organizmowi wszystkich niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych i zapobiec niedoborom.

Stosowanie diety bez laktozy i bez glutenu ma sens, gdy taki sposób odżywiania zaleci lekarz. Może to zrobić między innymi w przypadku gdy pacjent ma problemy z przyswajaniem glutenu (wyróżnia się 3 podłoża tego typu zaburzeń: autoimmunologiczne, alergiczne oraz nieautoimmunologiczne i niealergiczne) lub laktozy (nietolerancja laktozy). Eliminacja tych dwóch składników pokarmowych powinna mieć więc miejsce, gdy Twój organizm faktycznie tego potrzebuje, a Ty po ich spożyciu nie czujesz się najlepiej. Rezygnacja z glutenu i laktozy, dlatego że tak odżywia się jakaś celebrytka lub ktoś z Twoich znajomych, nie jest najlepszym pomysłem.

Objawy nietolerancji glutenu i laktozy

Jak rozpoznać u siebie nietolerancję organizmu na omawiane w tym artykule gluten i laktozę? Jest to dość proste, ponieważ organizm wyraźnie daje znać o problemach z ich trawieniem. Osoby cierpiące na nietolerancję glutenu po jego spożyciu zauważą u siebie:

  • bóle brzucha,
  • nudności i wymioty,
  • biegunki,
  • wzdęcia,
  • uczucie pełności,
  • ciągłe zmęczenie,
  • skurcze mięśni,
  • pojawiające się migreny,
  • ogólne złe samopoczucie.

Jeśli chodzi zaś o nietolerancję laktozy, objawy po spożyciu produktów zawierających ten cukier obejmują:

  • biegunki,
  • bóle brzucha,
  • wzdęcia i gazy,
  • uczucie przelewania się w brzuchu.

Jeśli zauważasz u siebie takie objawy lub zbliżone do wyżej wymienionych, może to być znak, że Twój organizm ma problem z przyswajaniem tych składników. Warto w takim przypadku skonsultować się z lekarzem, który Cię zdiagnozuje i podpowie jak dalej postępować.

Dieta bez glutenu i laktozy – efekty

Wiesz już, że dieta bez glutenu i laktozy nie jest dla każdego. Jeśli jednak należysz do osób, które z przyczyn medycznych powinny odżywiać się w ten sposób, z pewnością zastanawiasz się nad tym, jakie korzyści dla własnego organizmu możesz osiągnąć. Poniżej przedstawiamy ich listę:

  • pozbycie się dolegliwości trawiennych, takich jak uczucie pełności, wzdęcia czy biegunki;
  • zmniejszenie i wyregulowanie tłuszczowej masy ciała;
  • wyregulowanie gospodarki wodnej organizmu;
  • poprawa kondycji skóry i lepsza cera;
  • zmniejszenie lub całkowite wyeliminowanie częstotliwości występowania migren oraz nudności.

Oczywiście przy dostosowaniu kaloryczności do indywidualnych potrzeb na diecie bez glutenu i laktozy można schudnąć. Nie polecamy jednak stosowania tego typu diety jako sposobu na odchudzanie u osób zdrowych i mogących bez problemu spożywać zarówno gluten, jak i laktozę.

Dieta bez glutenu i laktozy – co jeść, a czego unikać?

Gluten to białka, które w produktach mącznych odpowiadają za elastyczność ciasta oraz ograniczają jego wysychanie. Jego głównym źródłem są pszenica, jęczmień, owies i żyto. Gluten znajduje się we wszystkich tradycyjnych produktach zbożowych i mącznych (pieczywo, makarony, płatki zbożowe itd.). Można go także znaleźć w innych produktach spożywczych, w tym także takich, do których produkcji nie były wykorzystywane zboża. Na gluten można się natknąć między innymi w konserwach, wędlinach, produktach mlecznych, majonezach, gotowych sosach, niektórych słodyczach, suszonych owocach itp. Osoby na diecie bezglutenowej powinny zawsze dokładnie sprawdzać etykiety kupowanych produktów pod kątem tego, czy w ich składzie nie znajduje się gluten.

Laktoza jest dwucukrem i można znaleźć ją w mleku i nabiale. To składnik mleka, który w jelicie cienkim jest rozkładany na cukry proste za pomocą laktazy, jednego z enzymów. Co ciekawe poza mlekiem i produktami mlecznymi można ją znaleźć także w innych produktach spożywczych, takich jak dania gotowe, pieczywo, mięsa i wędliny, a także słodycze. Stosowana jest jako polepszacz smaku.

Wyraźnie widać więc, że zarówno osoby, które powinny unikać glutenu i laktozy muszą uważnie zapoznawać się z etykietami kupowanych produktów. Bardzo łatwo jest przypadkiem kupić coś, czego zjedzenie będzie wywoływało przykre dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Być może w tym momencie zadajesz sobie pytanie, które brzmi mniej więcej: dieta bez glutenu i laktozy – co jeść, skoro na wszystko trzeba uważać?

Spieszymy z odpowiedzią:

Eliminacja tych dwóch składników pokarmowych z diety nie oznacza rezygnacji ze zdrowego odżywiania. Osoby na diecie bez glutenu i laktozy powinny trzymać się zasad racjonalnego żywienia (np. jedząc 4-5 posiłków dziennie); pilnować tego, aby ich dieta była dobrze zbilansowana i zwracać uwagę na to, aby spożywane posiłki dostarczały ich organizmowi wszelkich niezbędnych składników odżywczych. Muszą także pilnować tego, aby przyjmować w ciągu dnia odpowiednią ilość płynów. Osoby takie powinny zjadać:

  • bezglutenowe produkty zbożowe – na etykiecie produktu bardzo często pojawia się znak przekreślonego kłosa
  • warzywa i owoce,
  • bezlaktozowe mleko i przetwory mleczne,
  • mięso, wędliny, jaja i ryby,
  • tłuszcze.

Warto pamiętać o tym, żeby nawet w nietolerancji laktozy nie rezygnować całkowicie z mleka i jego przetworów, ze względu na wysoką zawartość wapnia i białka. W obecnych czasach bez większego trudu można je zastąpić bezlaktozowymi produktami, które znaleźć można w każdym większym sklepie.

Dieta bez glutenu i laktozy nie musi być trudna

Mamy nadzieję, że udało nam się pokazać Ci, że dieta bez glutenu i laktozy wcale nie musi być skomplikowana. Wystarczy trzymać się kilku prostych zasad, abyś czuł się dobrze we własnym ciele. Jeśli nie tolerujesz tych składników pokarmowych, wykluczenie ich z diety będzie najlepszym, co możesz zrobić. Pamiętaj jednak, aby nie decydować o tym na własną rękę, ale najpierw skonsultować się z lekarzem oraz dietetykiem.

< poprzedni wpis

Dlaczego śniadanie to najważniejszy posiłek dnia?

następny wpis >

Problemy trawienne – co jeść?

Serwis wykorzystuje pliki cookies niezbędne do prawidłowego działania. Zasady stosowania plików cookies w Polityce prywatności.